Direktlänk till inlägg 24 juli 2007

Utrym del 2

Av David - 24 juli 2007 15:12

Jag vet inte varför jag inte får fram någon förövare i skallen.

    Kanske beror det på att det sker systematiskt och att den som slår tillhör alla klasser, etniciteter, religioner osv och det gör det svårt att få fram en profil.

    Kanske beror det på något helt annat.

    Men om man inte stannar vid tanken på att mäns våld mot kvinnor, våldtäkter och trafficking är en företeelse på inidvidplanet utan också går vidare och ser mönster, strukturer och ringar på vattnet kan man se andra bilder. Det görs genom att inta en annan utgångsposition, att höja abstraktionsnivån.

    Härifrån, i vad som liknar en trädkrona, ser man många små porlande bäckar som tillsammans bildar en helhet. Ett monster?

    Vid läsning av Katarina Wennstams viktiga dokument/böcker om våldtäkter, Flickan och skulden samt En riktig våldtäktsman, finns det mycket att slås av men i det här sammanhanget minns jag en intressant sak. Jag kommer ihåg hur hon redogjorde för hur vi uppfostrar våra barn olika beroende på kön.

    Om en tonårsdotter ska gå ut i kvällningen säger föräldrarna ofta att hon ska se sig för. Inte gå hem själv. Ringa om det är nått. Och ibland, kanske nån gång, får hon höra att hon kanske borde ha lite mer kläder på sig och i samband med det kanske föräldrarna försiktigt nämner riskerna med att klä sig utmanande.

    Därav rubriken Utrym. För det är ett sätt att lära sin dotter att hon inte har samma rätt, är möjlighet ett bättre ordval?, att vistas i det offentliga utrymmet. Hon lär sig tidigt att se sig över axeln. Att noga värdera sina steg.

    Kanske är det ett bättre alternativ än att inte redovisa för riskerna?

    Det kan ändå ses och förstås i kontrast till tonårssonen, som förvisso får höra att han ska vara försiktig och komma hem i tid men ytterst sällan får höra att man som människa ska respektera en tjej (eller kille) oavsett klädsel. Att man inte kan göra hur som helst med vem som helst.

    Summan blir att tjejer lär sig att akta sig för killar. Killar lär sig på sin höjd att akta sig för killar. Och så lär vi oss, helt i enlighet med det patriarkat vi lever och formas i, att män har makt och tjejer får trippa på tå i det offentliga utrymmet.
   Med andra ord är det så det bildas en ruta i det mönster som sedan bidrar till mäns våld mot kvinnor.

   Och det är även så en liten ruta på gärningsmannaprofilen blir till.




 
 
Anders Medelålders

Anders Medelålders

24 juli 2007 16:34

Det läggs onekligen ner enorma resurser på att forma oss människor till män och kvinnor enligt normerna. Skulle det behövas en så stor apparat om det var så naturligt? Där har Bourdieu (citerad av Maria-Pia) en poäng.

När killen blir mer Man än människa? Är det då "man" blir "gärningsman"?

http://ysse.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards