Alla inlägg den 11 juli 2007

Av David - 11 juli 2007 09:30

Som den flitige läsaren har noterat beklagar jag mig ofta över den egocentriska människan. Det känns inte som en slump att det händer just nu. I en tid där det socioekonomiska systemet har satt sina klor i den största delen av världen blir det viktigaste pengar.
   Allt går att köpa, till och med jordgloben (all inclusive) eftersom miljön uppenbarligen inte är värd att rädda. Allt går att räkna i pengar.
   På bekostnad av medmänskliga värden.
   Jag såg en medioker film om ett viktigt ämne för någon kväll sedan. Den hette "human trafficking" och handlade om människohandel.
   En siffra säger att 800 000 barn och människor säljs varje år. För att cash is king. En människa går att sälja för 1000 spänn om och om och om igen. Dag efter dag efter dag. Inte knark. Inte alkohol. Människor är marknadens hjärter ess.
   Det kan inte vara hållbart i längden.
   Tror jag.

Därför följer en dikt om myntet med två sidor. Egosimen och kapitalismen. De koordinerar. Samverkar. För att bryta det ena behövs det andra också brytas. Och den råa egosimen vill jag orda om:

Den här dikten handlar om de som pratar om sig själva,
pratar om sig själva,
fortsätter att prata om sig själva,
för att sen.... prata om sig själva
allt på grund av för höga tankar om sig själva.
De får mig att skälva.
Själva -
konceptet för medmänsklighet
tycks inte finnas i deras medvetenhet.
Hört talas om ascocial pratsamhet?
Egoister är fulla av det. Utan att de vet.
Skrämmande,
alla längre bort än en centimeter blir främmande.
Därför snurrar allt kring den egna personen
diskussionen
besluten
instituten.
Solen personfierad,
fast än mer raffinerad!

Puuuuh

detta myller av jag-sägare,
jag-hejare.
jag vet inte om jag grejare´
om jag får sägare´.
I ett större perspektiv undrar-man,
speciellt jag som undrarman
om det nya socioekonomiska systemet gör att vi plundrar-varann
blundar-för-varann.
För vad sätts först
när kapitalet är störst?
När allt går att köpa och sälja?
Urholkningen av medmänskliga värden får vi svälja.

Egoism går hand i hand med kapitalism.
Denna jag-fetischism
leder undergången av större och viktigare värden
än att sätta ett pris på världen.
Jag vill slita isär-den
handfattningen
innan jag tappar fattningen.
Det är ingen överdrift
utan en underdrift.

För att alla ska begripa tar jag det på engelska också:

I´ll put it out universal
for you to learn and rehearsal
than you learn me and I take it reversal.

Ofcourse
Im talking ´bout that indivdual intercourse
Where the ego of yours
be the source.
You should need an internal divorce.
Just break up
Go out and se the world without make up
Se all the other people, even try to hook up.
Who knows,
yoy might end up liking one of dose.

Ovido - Quiz & Flashcards