Alla inlägg den 15 juli 2007

Av David - 15 juli 2007 15:38

Idag är det sista dagen på temaveckan. Så det blir det sista poetiska alstret på ett tag och det är en dikt skriven av farsan som får stå som avslut.
     Passa på att kolla in hans blogg där han kortfattat skriver ned vardagliga iakttagelser: think.bloggagratis.se

    Jag låter dikten tala sitt eget språk. Det blir bäst så:


"Till alla mina rebeller


Vägas och mätas, diagnostiseras

kategoriseras

in i minsta atom var du tvungen att anpassa dig på dina

stapplande steg in i vuxenvärlden

skolan som alltid hatat rebellerna

och prisat anpasslingarna


Nilens biflöden, Westfaliska freden,

1718, 1632 och ute flödar solen

och skratten och gräsplanerna är skimrande gröna

Kroppen spritter och rebellen knyter sin hand

fjärilarna dansar i din ljumma brisen

Jag skiter i Selma Lagerlöf och algebran

Jag skiter högaktningsfullt i era hycklande

värderingar, er skitna moral

Ni sticker knivar i min rygg och begär att jag ska vara

tacksam.

Hellre skulle jag borsta KINESISKA MUREN med

en tanborste än lära mig era psalmer

Min psalm är frihet och fjärilar

sommarvarma vikar och knutna nävar."



Ovido - Quiz & Flashcards