Alla inlägg den 12 juli 2007

Av David - 12 juli 2007 09:27

Jag gillar John Legends musik. Ett tag rullade "ordniary people" frekvent på stereon. En dag kände jag för att göra en egen version av den i poetry-slam form:

Kärlek,
och
du, du, du
Jag har kretsat kring dej
Livet - spetsat med dej.
Jag blev hög, full,
när jag såg dig. Föll omkull.
Föll omkull
när du omkull-kastade
alla mina belastade och förhastade
slutsatser om ensamheten i världen.
För skönheten i världen
är när den tron försvinner.
Ett nytt skimmer
kan då ses.
Ska vi ses?,
fråga ja´.
Våga ja´?
Ja,
är svaret på båda.
Förälskelse vid första ögonkastet
En kvart senare tumlade vi omkring på överkastet
Från ensamhet till nakenhet blev det tvära-kastet
som fick allt att rämna.
Tro mig, du är helt jävla omöjlig att lämna...

Kärlekens... början... börjar... allid bra
Kärlekens... början... varar bara... ett kort ta´

Tiden gick fort,
& i begynnelsen kändes allt stort.
Det vände för fort
Passionen, vem tog-den?
Älskogen, dog-den?
Har du fått nog-än?
Varför kommer du hem sent från krogen?
Alla dessa frågor vi ställer
Vi gnatar & gnäller
om kärlek, ansvar och bagateller
Dagligen hörs dörrar som smäller
Och vardagens bekymmer
gör att vi båda två rymmer
långt ifrån det viktiga Vi:et
Och jag tror vi undrar - vad blir nästa klivet?

Kärleken är så här
Den ger o tar, bygger o tär
Vi spottar o svär
Älskar o är
Men
Kärleken är ju så här

Vi har överlevt dalarna med svett o tårar
som porlar
som åar
längs kinderna.
Tagit oss över hinderna
för att sedan ramla
ställa oss upp o samla
modet o kraften att ta oss vidare

Kärleken är så här
Den ger o tar, bygger o tär
Vi spottar o svär
Älskar o är
Men
Kärleken är ju så här

Fem år har gått nu
Du
är det i särklass mäktigaste som har hänt-mej
Nån där uppe måste ha sänt-dej
ner hit till mig
för du är bortom allt för mig.
Bortom allt..

Mitt liv
Ditt liv
blanda sen.
Känn
Det kallas kärlek min vän
Det var vi då när det var tungt o det är vi än
Låt oss fortsätta ner till dalarna o upp igen
Lovar.
Kärlek är - dalar o toppar
känslor o kroppar
ömhet o närhet
förtroende o ärlighet
men mest bara en stor jävla hög med härlighet

Ovido - Quiz & Flashcards