Alla inlägg den 4 juli 2007

Av David - 4 juli 2007 11:17


Vem gör vad och vad gör vem?


Rosa och blått?

Prinsessor och slott?

Pistoler och skott?

Snus och spott?

Vi måste fått

allt om bakfoten, eller nått.

Annars: varför denna uppdelning?

Fördelning?

Genusskapandet är som en uråldrad förstelning:

kvinna- kvinnligt,

man- manligt,

Så jävla svamligt!

Just det, hur var det nu:


Vem gör vad och vad gör vem?


Tar en titt rakt in i ett medelsvenssons hem:

Ser en mamma-ledig pappa

med en kratta

pysslandes på en höstig gräsmatta

o han har redan städat, tvättat, dammat. Fatta!

Middagen är i ugnen o ungen ska han natta.

Det är så man vill skratta,

men det är allvar, allvarligt talat.

Könsroller har fan funnits sen människan "neandertalat".

Nuförtiden är det rätt omtalat:

"varför är det si,

varför är det så?".

Inget har skett ändå.

För ingen har vett att förstå

att förändring kräver faktisk aktion

inte ytterligare en icke-praktisk lektion.


Vem gör vad o vad gör vem?


Måste jag skriva mer?

Beskriva mer?

Jag vill bara riva ner

ALLT ibland

stå naken och grand

få känna att det här är ingen mans eller kvinnas land.

Bara vara jag nånstans nångång

utan ljus, kosmetika o sång

utan att bry mig om

vad jag gör

var jag gör

hur jag gör

om det är jag som följer eller för.


Ovido - Quiz & Flashcards