Alla inlägg den 18 juli 2007

Av David - 18 juli 2007 10:10

Natten har passerat i det närmaste obemärkt förbi. Somnar tidigt och vaknar sent och totalt omedveten om vad som hänt däremellan. I livets gilla gång förlorar man många timmar i varma täcken och hoptrasslade lakan. Jag sov gott inatt på mjuk kudde så jag grämer mig inte över spilld tid.

    Idag tänkte jag kortfattat skriva om bekvämlighetens baksida.

    Att välja det enkla, bekväma, är inte alltid det rätta även om det i den beslutsfattande situationen känns bra att slippa en del krångel och svårigheter. En tillfällets förförelse, skulle man kunna uttrycka det, som är svår att se bortom. Kanske alltför svår. Människor gillar förförelse.

    Det händer hela tiden.

    Att välja bilen framför cykeln är ett exempel.

    Att välja en inskolad vikarie framför ung nyutexaminerad student är ett annat exempel.

    Att välja att blunda för problem istället för att ta tag i dem.

    Och jag skulle kunna exemplifiera med en lista lång som den individuella mentala bilden av ordet lång (jag skriver metaforen luddigt för att inte göra det för enkelt och bekvämt. Ni får själva definiera innebörden av ordet lång i denna kontext).

     Det är inte bra på något plan om alla alltid valde det bekväma. Ändå tenderar alla att alltid välja bekvämt. Slipper ansträngning, energitapp, koncentration och medvetenhet. Det är bara att rulla ner i samma gamla inkörda spår och åka med.

     Tidigare har jag skrivit om vikten av att ta ställning för tyckande genererar ringar på vattnet och nu kan jag damma av samma formulering och återanvända den.

       Hur skulle samhället se ut om ingen opponerade sig? Om ingen startade revolution? Om ingen orkade ta ställning?

     Hur skulle det se ut om alla bara flöt med för att det är enklast att slippa det lilla extra krånglet som i valmöjlighetens stund tornar upp sig till skenbart gigantiska proportioner. 

     Kan vara värt att ha i bakhuvudet när man står framför luftberget: att det bästa inte nödvändigtvis behöver betyda att du i långsam behaglig takt bör följa den redan uppstegade stigen som går runt berget.


David - rekomenderar andra vägar



Ovido - Quiz & Flashcards