Direktlänk till inlägg 21 november 2007

Hur man vet att det är november

Av David - 21 november 2007 09:27

Igår adderade jag ofrivilligt två centimeter extra volym på min vuxna kostym. Tror inte att det går att växa mer på en eftermiddag, på en ynka timme än vad jag gjorde igår. Det bokstavligen lät i sömmarna när töjning var klar. Vad som hände? Jag lyssnade på en föreläsning om världens fjärde viktigaste lag - kopieringslagen. Frågor som: vad gäller om musiklärare vill kopiera en sångtext och använda med sin klass? Hur många sidor får man kopiera ur ett litterärt verk?

     Trots andefattigheten var vibbarna av det surrealistiska slaget.

     Roligast var efteråt när rektorn skulle avrunda föreläsningen och gör det med den subtilt omaskerade sågning "ja, det var ju kanske inte den mest upphetsande föreläsningen.. men ja, den var intressant" och sen vill hon visa att hon har snappat upp vad som har sagts och vad som gäller genom en summering. "Ja, man kan väl summera det som har sagts med att det viktigaste är att tänka på 15/15 regeln. Att inte kopiera mer än 15 % av något litterärt verk eller/och max 15 sidor." Milt uttryckt - efter en timmes information var det ingen bra summering.

      Varför lyssna på detta?    

      Jag har blivit vikarierande idrottslärare på en högstadieskola och ska leka hinderbana, skjuta bollar, kasta spöken, svinga lianer, springa in i plintar, dansa i trappor och allt sånt tills befriande jul kommer. 

       För övrigt känns det som att en lista med "Hur man vet att det är november" är högaktuell. Ja, det blir nog bra.

                         Hur man vet att det är november:

      1) När man sätter på sig halsduken före skorna och får den i ansiktet varenda gång det är till att snöra skorna. Det tar ungefär en månad innan man fattar i vilken ordning man ska ta det. ps. Jag är inte där än.

       2) Om man allvarligt överväger att säga upp sig, byta livsbana, byta maka/make, rösta på Fp eller göra en jordenruntresa.

       3) Du är på väg till en optiker för att du tror att du sen 1/11 har blivit färgblind.

       4) Alla du känner har tjuvstartat med lussebullsbaket. "Jag vill göra det lite mysigt."

       5) Din utomhustid har reducerats till att endast handla om att röra sig till och från bilen. 

       6) Varje morgon lyfter du telefonluren för att sjukanmäla dig till jobbet.

       7) Du har snittat 1 dvd-box i veckan.

       8) Förbrukningen av värmeljus har tiodubblats.

       9) Funderat på harakiri som en utväg.

      10) Förslag?



 
 
Ingen bild

Mary

21 november 2007 22:36

Shit va kul... Jag har en förmåga att sätta på mig min vinterjacka, som är lite tajt över rumpan, före skorna. Alltid lika jobbigt... men gör samma sak varje gång.
När november kommer är jag ibland lite sen till mitt arbete... Jag lär mig aldrig att det tar några minuter extra att skrapa rutorna på bilen och när det är gjort så måste man vänta lite till imman är borta...
Ses på fredag! Då ska vi spana in folk på stan!
Kram på dig!

 
Ingen bild

sara

22 november 2007 16:26

man märker att det är november när man känner sig ledsen utan att orka ta reda på varför och göra nått åt saken :-(

 
Ingen bild

Vita

24 november 2007 12:19

Jag har inga såna problem - November=födelsedag!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards