Direktlänk till inlägg 14 november 2007

Åldersnoja i kontaktannonsland

Av David - 14 november 2007 10:29

Fick en fråga i huvudet när jag läste några kontaktannonser i en av Sveriges mest lästa kvällstidningar. Frågan handlar om vad man eller kvinna specifikt uttrycker att de vill finna/ha hos motparten dem söker få kontakt med. Enklaste önskningen att iaktta är åldern då nästan alla skriver hur gamla de själva är och även vilken åldersgrupp som är målet. Det skiljer sig åt beroende på vilket kön avsändaren har och jag undrar hur det kan vara en sådan markant skillnad.

     Hur kommer det sig att majoriteten av män skriver

"Kille söker tjej Ungdomlig man på 50 år... du  skall vara mellan 40-50 år"

"Jag söker en kvinna 30-40 år. Är en rök- och snusfri kille på 38 år med hjärtat på rätta stället..."

"Hej, jag är en man på 48 år... Önskar träffa tjej/kvinna mellan 25-40"

och majoriteten av kvinnor skriver

"Sötlugn tjej 31 år. jag söker en man, 32-36 år..."

"Är en kvinna på 45 år, skulle vilja träffa en romantisk, seriös man mellan 45-60..."

"34 årig tjej söker snäll och trevlig kille mellan 35-40 år"?

    Eftersom det är en generell och återkommande tendens blir man extra nyfiken på fenomenet. Det är där mina frågetecken multipliceras med sig själva och skapar formuleringar som: ska man förstå det som att män är omogna kvinnor mogna och åldersönskningar bidrar till att säkerställa någon form av balans just på det planet? Eller har det att göra med hur det är, har varit och alltid bör förbli - med andra ord ett socialt arv för hur förhållanden ska se ut som vi reproducerar? Eller beror det på vad respektive kön får/kan göra anspråk på i en mansdominerad värld?

     En sista förtyfligande fråga huggs ut från ovanstående frågeställningar; varför är åldern en sådan viktig del i kontaktsökandet att det bokstavligen uttrycks i annonserna och hur kommer det sig att män önskar yngre kvinnor och kvinnor önskar äldre män?

      Som en sista fotnot hade jag tänkt att kika på hur just åldersaspekten ser ut när kvinnor söker kvinnor och män söker män men i den tidningen jag läste fanns inga sådana annonser (just den dagen). Den jämförelsen hade kunnat ge någon ledtråd till svaren på frågorna.

      Är man nyfiken av sig eller sitter på egna svar eller tankar är man givetvis välkommen att lämna en kommentar. Eller om man har lagt märket till andra intressanta observationer i kontaktannonslandet.

 
 
Ingen bild

C

15 november 2007 10:17

...är det inte må hända så att det här är ytterligare ett fenomen i linje med det härliga könsrollstöpandet vi doppas i dagligen? Jag har iallafall alltid fått höra att jämnåriga tjejer är mer mogna än mig. Genom hela skoltiden har det varit en själklarhet att killar ska titta på yngre tjejer. Lärare har även pratat med flickor på ett annorlunda sätt - med en ton som utkräver större ansvar. Killar kommer liksom undan på ett annat sätt - även om vi i det här fallet ses som barnsligare än tjejer. "...äh, du vet ju hur grabbar är, de är ju inte lika mogna" har man ju ofta fått höra.

Men det finns ju, som du påperkar, en tvångsmässig ålders-noja/hets/mobbing, kalla det vad du vill.

I kvinna-söker-kvinnaannonserna finns det kanske inte en lika utstakad kultur när det gäller eftersträvansvärd ålder på dateoffret?

...men vänta bara, vi är grymma på att skapa ramar som folk ska leva efter.

Du skriver bra David.

 
Ingen bild

sara

15 november 2007 12:39

hmm.. jag vet inte vad det beror på men min livskamrat är tre år yngre än mig (jag tjej han kille) och innan dess var det sju år yngre och innan dess två år yngre.. hur ska jag tolka det? Att jag ger blanka fan i åldersskillnader och ser förbi det, eller att jag omedvetet har fördomar om att yngre människor har/är roligare och därmed kan hålla mig yngre? Jag vet inte, men jag vet att min älskade sambo tycker det är väldigt kul att jag passerat 30-strecket och det har inte han. :-) Det bjuder jag på.

 
Ingen bild

C

15 november 2007 15:33

Sara, har inte du fått frågor eller kanske t.o.m gliringar gällande ditt förhållande med yngre snubbar?

På tal om åldersskillnader:
Eftersom rådande normer säger åt oss att det är männen som ska vara den härskande i förhållandet, tror jag många killar per automatik väljer en yngre tjej.

Jag kämpar mig blå för att ifrågasätta min egen mansroll, men kommer dagligen på mig själv i att göra det lättjefulla - vara det som förväntas av mig.

Sara verkar ha fattat dock.

 
matilda

matilda

18 november 2007 20:49

Har själv av någon konstig anledning börjat läsa kontaktannonserna bara för att roa mig själv. Letar inte efter något annat förhållande än det jag har, men det är så himla kul att se vad folk skriver! Särskilt under "efterlysningar". Fast emellanåt undrar jag om inte tidningarna hittar på vissa annonser, vissa verkar så hemskt märkliga...
Får man ha så roligt på någon annans bekostnad förresten? :s

http://mystiskt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards