Alla inlägg den 12 juni 2007

Av David - 12 juni 2007 22:40

Ibland blir man rädd för personer man egentligen inte känner. Trots det är det som om man känner de allt för väl. Tankar, ord och envishet klär upp den kropp som innefattar dem och gör de mer närvarande. Mer bekanta. 

    Är det en egenskap jag värdesätter högt, uppskattningsvis hamnar den på topp tre listan, så är det öppenhet. Kontraegenskapen blir trångsynthet.

I trångsyntheten frodas livsfarliga ting, som t ex fördomar. 

    Sidospår: Jag har människor i min närhet som säger "att jag har överlevt tack vare mina fördomar". Det är i mina ögon evas jävla ormäpple (alltså frukten) av egoism. Bullshit. För hur många människor dör inte varje dag p g a fördomar? Hur många får inte sina levnadsutrymmen krympta för att det finns människor som tycker sig ha rätten att definiera och stigmatisera? Jag tänker på den ständiga hotbilden mot invandrare, homosexuella och alla andra som inte beter sig efter gängse normer som ständigt finns. Gå en dag i deras skor, vill man säga till dessa fördomsfulheter.   

    Jag tappar alltid den röda tråden.

Just det. Människor man inte känner men ändå vet vilka dem är. Det finns en jävla Tommy- boy som jag stör mig på. Jag vet två saker om honom.

      1) Han gillar att skriva insändare i SN.

      2) Han representerar trångsyntheten i sin värsta form.

 Och om han vore en amerikansk västkust rappare skulle vi ha beef. Fo real.

     Vi har en liten historia ihop i den lokala dagspressen. Han skrev om islam och arabvärlden. Jag och min kärlek i livet, Emelie, tyckte att han korsade en gräns och responderade. Han publicerades igen. Vi skrev ett långt svar, det var för långt enligt redaktionen. Jag och Emelie tyckte (och tycker fortfarande) att det var ett alldeles för viktigt ämne för att korta ner texten och lade ner stridsyxan. 

    Vad händer? Snubben svingar yxan igen. Idag har han skrivit den sjuttonde värsta propagandan sedan en viss nazistisk sympatisör från tyskland härjade för några nävar år sedan.

    Jag tycker det är oroväckande att han sitter bakom sitt gamla ekskrivbord med sina nedsmutsade fördomar, som han spär på varje dag genom att ta till sig allt negativt som en svamp, och sprider skiten i dagspressen. I synnerhet när det är ett år där Sverigedemokraterna avancerar sina positioner i landet.

    Klockan är mycket. Kärleken väntar. 

Ett ämne att återkomma till. Håll till godo.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards