Alla inlägg den 16 augusti 2007

Av David - 16 augusti 2007 16:56

Var vänlig och skatta i vilken utsträckning du tycker att nedanstående påståenden stämmer, genom att använda följande skala:

     1 = Stämmer inte överhuvudtaget

     2 = Stämmer inte

     3 = Varken stämmer eller inte stämmer

     4 = Stämmer ganska bra

     5 = Stämmer helt och hållet


____ 1) Genom att regelbundet ägna sig åt någon form av fysisk träning tre  

            gånger i veckan så förbättrar man sin hälsa.  


____ 2) Att äta varierad mat varje dag, inklusive tre eller fler färska frukter

            och grönsaker, bidrar till ökat välmående.


____ 3) Hemlöshet är ett allvarligt problem som kräver uppmärksamhet.


____ 4) Genom att använda kondom så minskar risken att råka ut för

            sexuellt överförbara sjukdomar.


_____ 5) Källsortering är ett viktigt inslag hos allmänheten för att bidra till

              en bättre miljö.


Var vänlig och indikera ifall du utfört nedanstående handlingar eller inte:


Ja - Nej 1) Jag motionerar regelbundet minst tre gånger i veckan.


Ja - Nej 2) Jag äter minst tre frukter eller grönsaker om dagen.


Ja - Nej 3) Jag har under det senaste året personligen gjort något för att

                 belysa problemet med hemlöshet, (t ex bidragit med 

                 välgörenhet, pratat med en hemlös, skrivit brev till

                 kommunfullmäktige och försökt påverka deras inställning till

                 problemet.)


Ja - Nej 4) Jag har under det senaste året haft tillfällig och oskyddad sex


Ja - Nej 5) Jag sorterar regelbundet mina sopor.


Under en föreläsning vid Umeå universitet för nått år sedan gjorde vi denna enkla övning. Jag tycker den är bra för att man får rannsaka sig själv lite. Den frågar med enkla medel om ens attityd stämmer överens med ens beteende? Och det är en fråga man kan må gott av att ställa sig själv ibland.



Ovido - Quiz & Flashcards