Alla inlägg den 24 augusti 2007

Av David - 24 augusti 2007 16:23

Jag har legat på den lata sidan de senaste dagarna. Fyllt tiden med sällsynt inaktivitet. Har legat i soffan och kommit fram till att det verkligen stämmer det där med att ju mer man tar sig för desto mer tid till annat finns det. Vilket måste vara motsägelsernas prima motsägelse assoluta.

     Jag känner mig skönt trött i skallen och vet att ordval blir luddiga och formuleringar luddigare och undertonerna luddigast och jag gillar det. Ibland vill man ha det så:   

     Sätta sig ner och låta stora händerna fritt välja bland lilla tangenturvalet och höra det klinkande ljudet för varje bokstav som redan finns och ändå på nått konstigt sätt blir till igen precis i det skeendet när klinkljudet når den trasiga förslappade trumhinnan som finns i min vänstra hörselgång.

     Efter en påbörjad harang om motsägelser, logik, modus tollens och modus ponens och efter en utsuddad harang om dito tänkte jag kortfattat summera en av funderingarna jag haft på sofflocket:

    I och med den debatt som följde efter stureplansvåldtäkterna och fortfarande fortgår på olika forum kan man skönja uttryck för svensk kvinnosyn. Det är alltid lika intressant att ta del av världens mest jämställda lands framställning av problem och fenomen av olika slag (och man kan passa på att snudda vid tanken på hur det ser ut i andra länder, på andra kontinenter).

     Någonstans läste jag att det på krogarna finns s k ”drinkluder”, som någon som inte var lika förmögen verbalt som ekonomiskt uttryckte saken. Det representerar tydligen en tjej/kvinna som gör vad som helst för en drink.

    Även om jag starkt ifrågasätter det ovan nämnda av många skäl, t ex tror jag inte att drinken och/eller ligget i sig är huvudändamål hos personen i fråga. Det är möjligt att jag har en för stark dragning till psykologiska förklaringar för att nöja mig med den enkla ekvationen: drink=ligg. Jag tror nämligen att det finns fler nyanser och aspekter att ta hänsyn till. Men det är inte det jag vill uppmärksamma.

     Utan det jag nu funderar kring är att om det finns ”drinkluder” måste det också finnas ”drinkhallickar” eller ”drinktorskar”. Lite konstigt, men också väntat, att ingen nämner dessa män.



Ovido - Quiz & Flashcards