Alla inlägg den 15 augusti 2007

Av David - 15 augusti 2007 14:38

Visste ni att det kostar 3900 kr för en 10-åring att spela ishockey i en mellanstor svensk stad? Jag hade ingen aning. Och egentligen bryr jag mig inte ett dugg om ishockey eller skridskoåkning men 3900 kr får även en ointresserad att stanna upp i förundran.

     Förresten så är staden Nyköping och laget heter NH90. Om man inte betalar medelemsavgiften får man inte vara med i klubben och då kan man inte spela hockey för i Nyköping finns det inga andra lag att spela i.

     En paralell till riskerna med monopol kan här förstås.

     3900 kr?

     I det ingår ingen utrustning (vilken ska vara svindyr). Inte heller ingår andra extra förmåner. Det man får är ett medlemskort - observera att kortet inte är i guld. 

      Och icke att förglömma: enligt en förälder säger föreningen att "grabbarna får åka buss på bortamatcherna" när jag frågade hur NH90 kunde motivera en sådan skyhög avgift.

      Bortamatcher? Jag skriver dit ett frågetecken för när man är 10 år spelar man inte i seriespel och antalet (borta)matcher är ytterst få. Förra året åkte t ex laget på en enda bortamatch i buss, fast det är klart förra året var avgiften bara på blygsamma 1500 kr.

      Något som rimmar dåligt med medlemsavgiften är att seniorverksamheten har haft problem med ekonomin en lång tid. Om man ber att få se redovisningar över ekonomin för ungdomsverksamhetens inkomster och utgifter går inte det, meddelar styrelsen. Vilket gör att man inte bara anar ugglor i mossen, man ser ugglorna.

      Var tar 3900 kr * 25 grabbar (97500) vägen?

      Hur spenderas 97500 kr * c:a 10 lag?

      Är det så mycket pengar som krävs för att finansiera en bortamatch i buss när man är 9 eller 10 år?

      Eller ska smågrabbar och ensamstående mödrar vända ut och in på fickorna för att finansiera ett superallsvenskt lag i ishockey?

      Det är tur att man fortfarande är ung och ännu inte har några barn. Och när jag väl får barn ska jag aldrig knyta kalla skridskosnören. Bara varma löparskosnören. That´s fo cheezy.     


David - kan inte ens åka skridskor

    

Ovido - Quiz & Flashcards