Alla inlägg den 13 januari 2008

Av David - 13 januari 2008 16:42

Idag har jag rensat bland pappershögar inför en stundande flytt. Bland betalda räkningar, uppskrivna boktitlar på sånt som måste läsas och flersidiga ambitiösa skolarbeten har jag hittat gamla lyriska experiment, en välkomponerad dikt om en champinjon som jag fick av en 84-årig man som jag jobbade hos när jag var hemsamarit och urklippta fängslande artiklar.

     Så dagen har innehållit städning och läsning om vartannat. Några av dagens lost & found är värda att nämna. I den största av vildvuxna högarna hittade jag Olof Lagercrantz ord ur "Om konsten att läsa och skriva":

     Vad sker när vi läser? Ögat följer svarta bokstavstecken på det vita pappret från vänster till höger åter och åter. Och varelser , natur eller tankar, som en annan tänkt, nyss eller för tusen år sen, stiger fram i vår inbillning. Det är ett underverk större än att ett sädeskorn ur faraonernas gravar förmåtts gro. Och det sker var stund.

     Sen i nästa värdefulla spretiga hög hittade jag gamla manuset till farsans och mitt diktprojekt, två olika generationer med olika perspektiv som skrev om samma sak, och shit vad jag njöt nostalgiskt av hans "Brev från nirvana":

      Jag fick 56 sekunder.

      Till dig som brinner

      innan du förtärs, SKRIV:


      Vårens första fjäril

      Skalbaggen som flyger i skymningen

      Kärlekens första kyss

      Storstadens betongöken

      Pärlan som ingen såg

      Skogens hemliga stigar

      Björnens svarta blod

      Rymdens alla stjärnor


      Och du, Du sov och levde mitt i paradiset med slutna ögon medan frihetskämpen dog i Paraguays djungel


      och hjärtan skrek

      i mörkret.


David - fortsätter rota i läsberg

Ovido - Quiz & Flashcards