Alla inlägg den 11 januari 2008

Av David - 11 januari 2008 15:50

Sitter i systers lägenhet i stockholm och lyssnar på mammaprat till liten ordfattig pojke i blöjor och röster är aldrig så vänligt lena som när människor är små. Kärlek mellan tålmodig mamma och skrikande bebis är kännande närvarande och värmeströmmen träffar mitt under kläder gömda bara bröst. Det är självklart viktigt med ingrediens som tålmodig kärlek när barn anknyter med föräldrar och bildar sig första uppfattningarna om hur livet fungerar. Och föräldrar kan inte underskattas för varje människas beteendeprocess, i synnerhet under den första värdefulla tiden.

      Den ovan nämnda processen upphör inte förän Jaget upphör och det föranleder mig att skänka tankar till engelska uttrycket för människa: human being. Human being betyder inte stel `människa` utan betyder med en mer korrekt översättning mänskligt blivande. Innebörden blir då så subtilt vacker; vi blir till i varje andetag. Jag gillar ordet och dess representation, hur kan man göra annat?

      Den här veckan har jag jobbat med human beings i 12-åringars skepnad och deras ständiga tilblivande och försökt bidra i deras tankar beteenden och förhållningssätt. Framstegen är små men förhoppningsvis betydelsefulla. Och jag önskar att jag hade längre tid på mig att arbeta för att se att långsiktiga frön får fäste ordentligt i pojkar. Slutdatum är preliminärt satt till 18/2 och behov finns för fortsätning, det är alla rörande överens om, men resurser saknas i skolans värld och det är ett milt sagt osundhetstecken. Man undrar hur vi ska ha råd och möjlighet att åtgärda senare större problem om vi inte har resurser för det nu? Om jag tillåts hårdra det konstaterar jag med missnöje att tillblivande är det sämsta man kan spara in på för vi kommer aldrig ha råd att betala anarkistisk framtid.


David - orerar struktur, organisation och ledarskap 

Ovido - Quiz & Flashcards