Alla inlägg den 25 september 2007

Av David - 25 september 2007 16:52

Jag befinner mig i kyligt Umeå där det blåser höst. På vägen upp hit hann jag reflektera över en hel del som skulle kunna göra sig bra i bloggform. Men väl på plats tog annat över, vilket jag skriver om imorgon, och jag summerar bara kortfattat vilka funderingar som har passerat mitt huvuds innandöme under resans lopp:

     På tåget till Arlanda läste jag Marcus Birros känsligt målade "Svarta Vykort" och drogs med i några av hans frågetecken. Om barn i magar, om dåligt bemötande inom sjukvården, om ondsinta försäkringskassor och förlorade söner och döttrar. Men en rad fastnade jag särskilt vid; Birro skrev nått, nästan i förbifarten, om att samhället aldrig är starkare än sin svagaste länk. Det var en vettig mening som jag skulle vilja adressera till regeringens finansminister med tanke på den budget Anders Borg & CO presenterat. Jag kan inte låta bli att undra hur vålmående Sverige kommer vara lagom till nästa val.

       Väl på Arlanda var sig allt likt. Förra gången jag var där fyllde jag i en enkät om vad som skulle kunna bli bättre på flygplatsen, i vänthallarna. Med versaler skrev jag att den enda åtgärd värd att nämna är den att se till att alla påflugna försäljare försvinner från terminalerna. Motiveringen följer några rader ner. Motiveringen finns nämligen alltid i närheten av försäljarna så att säga.

        Ja, jag känner agg.

        Som sagt var allt sig likt och försäljarna stod stadigt på sina platser. Vanligtvis brukar det vara telfonförsäljare men den här gången var det American Express som gällde och deras representanter var de ettrigaste rackarna jag sett. De kastade sig över ankommande och avresande i ett kör.

       En av försäljarna, en ung kille i kostym, frågade "Ursäkta, vad heter du?" varje gång nån gick förbi och när han fick ett svar började han genast fylla i nått formulär. Sedan tittade han upp och ställde följdfrågan "vad har du för adress". Mitt tips är att ta ett par sobril eller stesolid eller åtminstone köra lite Yoga på fritiden. Det tyckte nog majoriteten av alla som uppgav namn också för det blev inte många färdigifyllda formulär när de förstod vad det var frågan om.

         Kanske värt att ta det i en annan ordning?    


         

Ovido - Quiz & Flashcards