Direktlänk till inlägg 11 december 2007

Ungdomsvåld på schemat

Av David - 11 december 2007 23:21

Kalendrar fylls oavbrutet med överviktiga röda kryss, adventskalenderluckor pillas varsamt upp av små nyfikna barnfingrar, lucior tärnor pepparkaksgubbar och några staffan tränar sånger och parallellt som pinaotoner ljuder försvinner tid utan att blogginlägg blir skrivna. Samma visa om och om igen.

     Jag ska försöka skriva ner några reflektioner de närmsta dagarna.

     Hur som helst väntar imorgon några intressanta spännande nyttiga timmar. Jag ska nämligen ha den första "killgruppen" i den årskurs sexan där jag verkar som socialpedagog/kurator. Tanken med gruppen är att det ska vara ett kontinuerligt inslag i arbetet med klassen. Tillsammans med andra inslag är långsiktiga målet att medvetandegöra väsentliga ting såsom beteenden attityder inställningar konsekvenser.

      Min livsfilosofi har man kunnat läsa om i tidigare inlägg och kortfattat handlar den om värdet i insikten att ens förhållningssätt är avgörande för hur man upplever sin verklighet sin tillvaro sitt liv.

      Rekomendation: välj ett ljust vackert skimmer.

      Jag vill att eleverna ska förstå att det är de själva som bestämmer över sin situation i klassrummet på skolgården i sina liv. 

       Ex: Man kan bli retad av en klasskompis och det man huvudsakligen kan göra är att förhålla sig till det - d v s hur man reagerar/svarar/responderar/upplever retandet.

       Läste flyktigt en bra krönika häromdagen. Den hette nått i stil med "Låt skiten rinna av dig". Den handlade om att ord är ord tills man internaliserar dom - eller vad man ska säga - och orden görs till någonting större och blir upphöjda till vad jag väljer att kalla verklighet. Och den enda som kan göra det är den lyssnande individen. Vilket betyder precis det jag skrev ovan. Således kan man välja att låta skiten/orden rinna av en eller så låter man skiten fastna och går till motangrepp. Kanske med en dansk skalle; avsändaren avslutade med exemplet om Zidane i VM-finalen. Och han skrev ungefär "han lät skiten fastna och jag tror nog att han inte kan glömma den än." 

        Att göra sig själv till ansvarig utgivare av sig själv innebär ett stort ansvarstagande. Eftersom man omges av ständig stimuli måste man ständigt förhålla sig (ta ansvar). Det låter kanske enkelt självklart men är svårt då man aldrig kan skylla ifrån sig om man slår sig för hårlöst bröst och säger "jag styr". Ty om det går dåligt på ett prov, om man missar läxan, om man slår till någon annan elev, om man känner sig oskyldigt utpekad av en lärarkår eller vad det än är så finns inga andra syndabockar än dig själv.

       Många elever jag har träffat föredrar att skylla på skolsystemet, dålig skolledning, taskiga klasskamrater, utpekande lärare och missar att syna den viktigaste spelpjäsen.

        Imorgon är temat: ungdomsvåld.

        Spännande att diskutera infiltrera tankar så frön.


David - behöver sömn

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards