Direktlänk till inlägg 25 februari 2008

Bullar och bång

Av David - 25 februari 2008 14:51

Helgen var Sanna Kallur och jag stod kvar på starlinjen när hon hoppade över häckar och gick i mål med segerleende och utsträckande armar som närmade sig onåbart idrottshallstak. Snöpligt. Känslan måste vara synonym med den som den där slalomåkaren hade när han skulle ge sig ut i stuprörslutande backen för att slå personbästa men istället för perfekta svängar av svinfeta lår lämnade han pjäxorna och skidorna kvar vid startlinjen.

     Helg och röda tankar: 

     På söndagen hade vi bjudit elva närstående vänner på inflyttningsfika. När dagen var slut hade tre hälsat på efter diverse dammiga skäl. Egentligen vill jag tänka att det inte spelar någon roll och nöja mig med det men ibland kan jag inte känna annat än att det är tråkigt att hamna långt ner på prioriteringslistor. Någonstans bland livets aldrig upphörande givande och tagande eller yinar och yangar och alla andra balanserande termer tycker man plötsligt att en sida slår över. Och att det är nästa persons tur att ge eller göra eller uppskatta eller det viktigaste: bry sig om.

     Jag undrar varför det ofta anses som ett svaghetstecken att bry sig? När jag läser värdegrundsböcker, när jag jobbar på skolor, när jag jobbar på boenden, när jag ser mig omkring är det den nya tidens största fattigdom. Vi bryr oss inte. Kanske om oss själva. Ibland inte ens det.  

     Gränsen är hårfin mellan att ha rätt i sitt claimande och att vara oförstående självömkande. Mellan att vara klok och dum i huvudet. Mellan att vara en god vän och bara ytterligare en bekräftelse i personers jag-pyramidande.

     Jag sitter på jobbet och försöker analysera emotioner och nå fram till slutsatser. Psykodynamisk psykoterapi på mig själv. Freud hade sagt: gå och masturbera istället. Men jag sätter ingen tillit till honom. Så jag skippar psykodynamisk tillbakablick på barndomens fyra första stadier eller det undermedvetnas influerande viskningar till Jaget.

     Fuck it, för att använda Freud egen retorik.  

     Jag eftersträvar och lever efter att i första hand påverka mitt förhållningssätt - men det får inte bli absurt eller bli det Stefan Einhorn kallar Falsk Snällhet i sin bok som jag kanske läser i framtiden om den är intressant i första inledande början för annars får den ligga oöppnad tills jag slänger den alternativt blir ett rynkigt skrutt. Just det. Boken "Konsten att vara snäll" får inte ha småttisbokstäver heller för det är alldeles för jobbigt för ögonen att anstränga sig då. Exkluderar boken dessa två kriterier kommer jag högst sannolikt läsa den.

      Ibland måste nån med bultande bröstkorg helt enkelt starta en revolution, nån gång måste man offra sina hörntänder för att nån beter sig som ett arselhårigthål och trots att man inte kan slå knytnävsslag eller ens vill slåss säger man högt att "vad i allsin dar håller du på med" trots att han/hon är värsta största muskelbiffen med dasslockshänder och då och då måste det vara okej att bli besviken/sårad/ledsen/arg eller vad som helst.

Såna saker måste få vara okej oavsett om man promotar att det är ens eget förhållningssätt som är avgörande för hur man vill ha det. Paradoxalt nog vill man ju ibland tycka att någon är dum i huvudet eller att en regim måste störtas trots att det är multiplicerat jobbigt.

      Vänner fejdar och då vill jag må som en bitterfitta/bitterballe trots att jag kan välja att skita i det och tänka alkoholfria paraplydrinkstankar

      Jag läser vad jag har skrivit och det kanske verkar som att jag ligger och hulkar under skrivbordet på jobbet med endast ena handen på tangentbordet ovanför skrivbord. Då har jag målat fel. Jag känner ett sting av besvikelse och jag skriver om det för det känns skönt gott i mager mage att få säga att man noterat var i prioriteringarna man har hamnat och att det - om nått - är fan inte okej.


David - tack ni som kom förresten!    

 
 
Ingen bild

sara

26 februari 2008 09:48

Visst är det tråkigt när det blir så tydligt vart prioriteringarna ligger hos vänner, eller måste man uppleva besvikelsen själv för att förstå att en halvtimme med vänner eller en heldag med nått annat faktiskt spelar roll och att det inte är en uppoffring utan snarare en investering. Men om man känner känslan av uppoffring kanske man inte borde vara vänner, riktiga vänner, ändå. Sorry att vi inte dök upp, du vet våra anledningar, vi tar igen det inom en snar framtid! Jimmy kanske säger 1-1 och syftar på inflyttningsfesten ;-)

Kram!

 
Ingen bild

David

26 februari 2008 19:37

Tack för kommentarerna. Jag menade, vilket kanske inte framgick, att det är klart att alla missar vi tillfällen då vänner bjuder på bullar. Men när det blir återkommande känns det som ett negativt mönster.

Vi ses!

 
Ingen bild

Karlstad

29 februari 2008 00:13

Jag kan ju säga att det svider lite att inte stå med på inbjudningslistan också....

:P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards