Alla inlägg under mars 2008

Av David - 9 mars 2008 11:47

Jag brukar aldrig komma ihåg mina drömmar. Sover gott och djupt och tungt om nätterna och drömmar är glömda när morgnar vaknar.

     Jag minns min dröm från inatt:

     Nånstans i en avlägsen del av världen står det en man och en kvinna i ett översvämmat landskap. Jag har för mig att mannen har mustasch. Enkel och välansad. Annars är han inte utrustad med så mycket mer. Kulmage och urtvättade boxershorts i siden. Till utseende och karaktär påminner han om en östtysk när jag nu återskapar honom framför mig i mina tankar.

     Vattnet når honom till knäna.

     Kvinnan är till konturerna rund med tjocka lår som tar vid där gröna stövlar slutar och en tajt stor t-shirt spänner ursäktande över magen. Ansiktet utstrålar vänlighet och sårbarhet - kanske är det rädslan över farligt vatten som omger henne så fullständigt som visar sig i ögonens djup. Förutom det ansiktet bär på håller hennes händer två matkassar precis ovanför vattnets böljande yta.

     Det är bara dessa två personer. Och sen är det massor av vatten som breder ut sig förbi fjärran horisont. Kanske att det någonstans i närheten finns ett trähus med veranda. Typiskt amerikanskt. Söderaktigt. Ett träd, en björk, står nära mannen som efter ett tag lutar sig mot det medan han vänder sig emot kvinnan. De växlar ord. Jag vet inte vad som sägs. Kanske att det bara är tomma ord.

     Mannen släpper trädet och samtidigt sin vilande position, kvinnan tar ett ansträngt steg - det ser nästan ut som om hon sjunkit ner i kvicksandad dy så hårt jobbar hon för att förflytta sig några decimeter. Just när detta sker kommer en fisk. En stor gammelgädda.

     Jag är dåligt orienterad i fiskarnas värld och det kan mycket väl ha varit vilken sort som helst men just p g a min bristande kompetens borde det ha varit en gammelgädda. Hur skulle jag kunna föreställa mig sorter jag inte vet finns?

     Gäddan är argsint.

     Kan fiskar ens vara det? Tänk om de har samma känsloregister som oss människor. Tänk en deprimerad abbore. Eller en kåt flundra.

     Hur som helst sprätter den stora gäddan omkring som om den har ont uppsåt. Den vill kvinnan illa. Jag vet att det är kvinnan gäddan vill åt för det är tydligt i drömmen trots att fisken är vid mannen ben. Det är då det mycket märkvärdiga händer i drömmen. Mannen försöker fånga gäddan genom att håva in den i boxershortsen(?!). Resåren töjs ut och han gör allt han kan för att fånga den stora fisken innanför linningen.

     Jag vaknar och allt känns verkligt och är verkligt och jag tänker att mannen måste vara tokig och är tokig. Vad skulle han göra och ännu viktigare vad skulle gäddan göra om den blivit infångad i ett par gamla slitna sidenkalsonger?

     Nån? Vem som helst? Vad betyder drömmen?

            

3-0

Av David - 4 mars 2008 18:50

Helgen har gått och jag spenderade timmar på lokal där människor letade
efter trevligheter i botten av ölskummande glas eller i främmande
människors halsar och jag vet inte om de fann vad de sökte eller de
sökte sig själva till tillstånd där trevligheten slutar existera och
jakten automatiskt upphör. En del behärskar spriten och några behärskas
av spriten och när alla möts i dunkel och dunket kan allt hända och allt
händer.
     Alkohol.
     Mitt första minne av alkohol är när nakna släktfötter sprang fort
genom skogsdungar och bostadskvarter för mannen hade druckit för mycket
för länge för ofta och gevär kom fram och riktades i fel riktningar och
t-shirtklädd kvinnas upprördhet talar om att barn är kvar där gevär är.
Pappor samlar ihop sig och åker dit. Pappor kommer tillbaka med barnen.
Vi ligger sen allesammans i soffa och ser 80-talsteve och filmen heter verklighetsopassande
stand-by me för det blev inte han hon stående vid varandra.

      Alkohol splittrade familj som granat.

      En kompis har en pappa som drack varje dag för (ett glas) vin är bra för magen och om röda vita vinet är slut finns andra flaskor i barskåp med ungefär samma innehåll och till slut var det inte så noga. Vinet vidgade strupen och sen rann allt ner. Vanor och beroenden är svåra att hejda och kräver så förbannat jävla mycket och ibland är det skönt att bara göra det enkla bekväma. Han lämnade jobb. Lämnade fru. Lämnade stad. Och kvar blev undrande sonen med stora fickor fulla av frågetecken.

       Alkohol snattade farsa som smygande tjuv.

       Jag jobbar på boende där öl är vatten för härdade missbrukare. I somras satt en man på en bänk och tänkte tankar om fjärran döttrar som han haft i tidigare liv, om jobb han haft och trivts med, om egen lägenhet, om allt som kunde varit men aldrig blev och sen föll han framstupa. Landade med ansiktet i gruset utan att ens vara nära att ta emot sig med amar händer vad som helst. Hans ansikte var sårigt sista gången jag såg honom på sjukhuset. (läs tidigare inlägg: http://vardagsemigrationen.bloggagratis.se/2007/08/11/229108-nara-doden-upplevelse/)

       Alkohol dödade en man som snara runt halsen.


David - tror aldrig 3-0 underläget kan vändas

           


Ovido - Quiz & Flashcards