Direktlänk till inlägg 9 mars 2008

Efterlyses: drömtydare

Av David - 9 mars 2008 11:47

Jag brukar aldrig komma ihåg mina drömmar. Sover gott och djupt och tungt om nätterna och drömmar är glömda när morgnar vaknar.

     Jag minns min dröm från inatt:

     Nånstans i en avlägsen del av världen står det en man och en kvinna i ett översvämmat landskap. Jag har för mig att mannen har mustasch. Enkel och välansad. Annars är han inte utrustad med så mycket mer. Kulmage och urtvättade boxershorts i siden. Till utseende och karaktär påminner han om en östtysk när jag nu återskapar honom framför mig i mina tankar.

     Vattnet når honom till knäna.

     Kvinnan är till konturerna rund med tjocka lår som tar vid där gröna stövlar slutar och en tajt stor t-shirt spänner ursäktande över magen. Ansiktet utstrålar vänlighet och sårbarhet - kanske är det rädslan över farligt vatten som omger henne så fullständigt som visar sig i ögonens djup. Förutom det ansiktet bär på håller hennes händer två matkassar precis ovanför vattnets böljande yta.

     Det är bara dessa två personer. Och sen är det massor av vatten som breder ut sig förbi fjärran horisont. Kanske att det någonstans i närheten finns ett trähus med veranda. Typiskt amerikanskt. Söderaktigt. Ett träd, en björk, står nära mannen som efter ett tag lutar sig mot det medan han vänder sig emot kvinnan. De växlar ord. Jag vet inte vad som sägs. Kanske att det bara är tomma ord.

     Mannen släpper trädet och samtidigt sin vilande position, kvinnan tar ett ansträngt steg - det ser nästan ut som om hon sjunkit ner i kvicksandad dy så hårt jobbar hon för att förflytta sig några decimeter. Just när detta sker kommer en fisk. En stor gammelgädda.

     Jag är dåligt orienterad i fiskarnas värld och det kan mycket väl ha varit vilken sort som helst men just p g a min bristande kompetens borde det ha varit en gammelgädda. Hur skulle jag kunna föreställa mig sorter jag inte vet finns?

     Gäddan är argsint.

     Kan fiskar ens vara det? Tänk om de har samma känsloregister som oss människor. Tänk en deprimerad abbore. Eller en kåt flundra.

     Hur som helst sprätter den stora gäddan omkring som om den har ont uppsåt. Den vill kvinnan illa. Jag vet att det är kvinnan gäddan vill åt för det är tydligt i drömmen trots att fisken är vid mannen ben. Det är då det mycket märkvärdiga händer i drömmen. Mannen försöker fånga gäddan genom att håva in den i boxershortsen(?!). Resåren töjs ut och han gör allt han kan för att fånga den stora fisken innanför linningen.

     Jag vaknar och allt känns verkligt och är verkligt och jag tänker att mannen måste vara tokig och är tokig. Vad skulle han göra och ännu viktigare vad skulle gäddan göra om den blivit infångad i ett par gamla slitna sidenkalsonger?

     Nån? Vem som helst? Vad betyder drömmen?

            

 
 
Ingen bild

sara

9 mars 2008 20:48

hmmm... allt jag kan komma på är att du tog nått annat i köttfärsen istället för oregano.. ;-) Drömmar är skumt och faschinerande. Hoppas du finner en analys du köper eller att drömmen får en fortsättning i natt. Meddela gärna om det så gör.

 
Ingen bild

Mary

9 mars 2008 21:34

oj vilken dröm.. jag har ingen aning om vad detta kan betyda. jag drömmer ju också en massa så jag har slutat att fundera på vad dessa vill säga mig. Ha de gött! kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards