Direktlänk till inlägg 12 april 2008

Bortraderad

Av David - 12 april 2008 09:20

På jobbet har jag försökt ringa nord några gånger och det är aldrig nån
som svarar och det är kanske tur för varje gång signalen når fram känns
det som att jag ringer från melodifestivalen med syftet att få
poänguppräkningen från Kiruna. Och sen i uppmålad fantasi är det
keno-snubben från gotland som svarar med en ”etta… etta… till Sanna
Nielsen” och det är surrealistiskt till den grad att det mycket väl
skulle kunna ske. Sån är verkligheten.
      Precis som Aftonbladets skarpa Lena Sundström skrev igår i sin
fullträffande kolumn. Det var osannolikt att världens mest osjunkbara
skepp skulle sjunka. Men verkligheten är verkligheten är verkligheten.
      Jag ska inte skriva om när det overkliga blir verklighet. Utan om att för bara några vårvälkomna dagar sedan skrev jag ett inlägg om rasism (läs gärna: http://vardagsemigrationen.bloggagratis.se/2008/03/24/591882-kejsarens-nya-byxor-nar-karaktaren-krackelerar/) och långt innan det skrev jag om vikten av att ta ställning (läs gärna: http://vardagsemigrationen.bloggagratis.se/2007/06/15/174458-vardagsemigrant/ och http://vardagsemigrationen.bloggagratis.se/2008/02/19/520135-att-sta-for-vad-man-gor/) och långt innan det tog jag ställning - det är därför den här bloggen existerar. Nyss förenades allt detta i undrande tankar kring en fotbollsförenings ljumma neutralitet (så svenskt passivt att jag skulle kunna skriva en halv roman om det).

      Jag börjar från början och lotsar er läsare fram till föreningen som mynnar ut i undrande frågeställningar:

      I staden där jag lever skramlas det nycklar på torget varje dag kl. 12 som en manifestation mot rasism. Idéen kom till på grund av att en rasistisk gruppering kallad Info 14 allt oftare syntes på stadens gator och delade ut flyers och stod med fanor och skrek och tog upp plats och skrämde delar av llmänheten. Så idéen har lite vibbar av reclaim the streets. Ett tillbakatagande av gatorna.

      Jag kommer att tänka på ett rapkollektiv från Angered, Göteborg, som gjorde en låt och erövrade uttrycket 88 = HH (som står för heil hitler). Genom att med snabba käftar och med smarta textrader klä av ett sånt rasistiskt förknippat tal gav de det ett helt annat användningsområde med nya innebörder fjärran från ursprunget.

       Det här nyckelupproret är ett initiativ som jag stödjer och ser som en självklarhet att backa upp, av många aktörer. Den fotbollsförening jag är verksam i har beslutat att medverka på torget idag - efter att spelarna tillsammans pratat sig samman. Det blir andra gången vi som en organisation tar oss dit. Den här gången ville vi vidga budskapet så tillsammans med en lagkamrat spred vi ordet för att samla så många fotbollsmänniskor som möjligt på torget och därmed visa att Nyköpingsfotbollen tar ställning. Responsen har varit positiv från alla klubbar - förutom en.

       Hargs damlag (herrlaget har en annan hemsida gästbok).

       Efter att ha lagt in följande meddelande på deras gästbok:

       "Hej Harg! Vi är några ifrån Tystberga som kommer ta ställning mot rasism på lördag genom att delta i nyckelupproret. Det äger rum på torget i Nyköping varje lördag mellan 12.00-12.15 Nu försöker vi få dit så mycket fotbollsfolk som möjligt för att tydligt visa att Nyköpingsfotbollen tar ställning.

       Om ni har möjlighet vore det uppsakttat med er där! Se till att ta på er lagets overallströja.

        Väl mött." 

        Responsen:

        "Jag har som ansvarig utgivare raderat ditt inlägg. Vi kan tyvärr inte sprida eller tillåta reklam för politiska budskap eller sammankomster. 
         Det är för oss enklare att säga "nej" oavsett vilken sida i en debatt som vill använda vårt forum. Om vi tillät din organisation att sprida sitt budskap så skulle vi tvingas att tillåta dina opponenter att göra detsamma. Politik får ni sköta i era egna forum. Debatt är nämligen inte grundtanken med vår hemsida, som handlar om bra fotboll!
         Patrik Woss, webmaster och ansvarig utgivare."
         Är det bara jag som inte förstår resonemanget?

         Rasism är väl inte endast en fråga om politik? Jag känner mig politiskt obunden i frågan och ler uppskattande åt såväl moderater som vänsterpartister på torget. Att sluta upp och enas som ett symboliskt och verkligt motstånd mot rasism handlar mer om ett värnande om Människan.

         Att inte våga ta ställning i en fråga som rasism med motiveringen att vi då tvingas låta opponenter få ta plats är en usel bortförklaring som luktar bristande civilkurage lång väg.

         Det är inte utan att man gör jämförelser med andra företeelser. Hur skulle Harg handskas med mobbning i det egna laget, fotboll är inte förskonat från varken det ena eller det andra, eller ser de det också som en politisk fråga?

         Varje människa, och organsiation, borde ta sitt ansvar och om Patrik Woss lät spelare och människor förstå var man står i frågan genom att låta meddelandet stå kvar skulle det vara ett föredöme. Ringar på vatten och hos spelare skulle skapas. Att backa, att vara neutral, att vara mittemellan, att vara fisljummen, att vara bystander är det som gör mig mer mörkrädd än de info 14-killar med rakad skallar som filmar nyckelupproret med avsikt att skrämma till tystnad.

          "Att leva är att ta ställning. Jag hatar likgiltiga människor." - Antonio Gramsci från sin fängelsecell.

          Känn passningen Patrik. Den är i punghöjd och jävligt svår att behandla med bredsidan.



        


 
 
Ingen bild

sara

12 april 2008 11:35

Gah! jag smäller av! Patrik Woss, vilken lirare alltså.. synd att Hargs damlag antagligen blir de enda som inte syns på Nyköpings torg idag. Måhända att Woss redan värvat damlaget till att befinna sig på torget men utan nycklar?

 
Ingen bild

Patrik Woss

12 april 2008 15:29

Wow! Här får man pungsparkar av någon okänd bloggare! Det tillhör inte vanligheterna. Kul med ditt försök att skoja lite om fotboll! Jag har susp så jag tar den rakt upp och ner och rullar tillbaka den.

Jag har, i vår gästbok, idag bett om ursäkt till någon "Sara" som tydligen hängt ut mig i olika forum och hittat inspiration till detta i din blogg. I alla fall enligt henne själv.

Det var naturligtvis fel av mig att radera din inbjudan på eget bevåg och därför vill jag be även dig om ursäkt för det. Jag agerade utfrån min åsikt att HBKs hemsida ska handla om fotboll. Rätt eller fel kan man ha åsikter om. Jag tycker precis som du att ett mittenläge är skitfegt, men jag skulle heller aldrig tvinga någon att ta ställning.

Och framförallt, och här kommer den tydliga skillnaden mellan dig och mig, jag skulle aldrig kasta skit på någon för att trycka ut min egen åsikt.

Vi har olika uppfattningar om skramlandet men jag lovar dig att jag skulle offra vad som helst om er rätt att stå på torget och säga er åsikt skulle vara hotad. Som jag känner just nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att stå där själv. Det innebär väl inte med automatik att jag inte har en åsikt?

Väx upp och respektera att även andra åsikter och uttrycksmedel än dina egna kan vara rätt. Jag har bett dig om ursäkt för raderingen. Jag förväntar mig att du gör detsamma när det gäller dina löjliga uttryck i texten ovan.

Att rasism, oavsett form, är fel är vi nog i grunden rörande överens om.

/Patrik

 
Ingen bild

David

12 april 2008 20:16

Att inte våga ta ställning offentligt i en sådan tydlig negativ fråga som är fundamental för den goda mänskligheten tycker jag alla dar i veckan är förkastligt. Vad händer om vi inte visar var vi står i frågor som hotar demokratin? Och då tänker jag på rasism, våld, förtryck osv. Då hjälper det nog inte om man sitter hemma och tycker.

När jag la in inlägget på Hargs gästbok var det inte för att tvinga nån att ta ställning - det var för att erbjuda en möjlighet. När du raderade inlägget däremot så tog du ställning att inte ta ställning och indirekt så gav du inte klubben och spelarna möjlighet att själv välja. Vilket du kritiserar mig för, så jag blir förvånad över dubbelmoralen du signalerar.

Jag kommer inte be om ursäkt för att jag fortfarande tycker att civilkurage är att ha en åsikt och våga stå för den i alla lägen. Sen vad gäller mina löjliga uttryck så är det privilegiet med den åsiktsfrihet du väljer att "göra vad som helst för".

 
Ingen bild

Patrik Woss

12 april 2008 23:06

Hej David!

(Skogen klockan 2300, lördag)
Jag har just kommit hem från en födelsedagsfest och har en tidig starttid på golfbanan i morgon. Just nu behöver jag koncentrera mig på att lägga mig och barna, samt tänka igenom strategin inför tävlingen.

Eftersom du fortfarande inte har förstått mig så skulle jag en gång för alla vilja förklara. Jag tycker nämligen det är tråkigt att du utsett mig till någon slags måltavla för din frustration över att alla inte tycker som du. Jag vill dessutom inte att anonyma "saror" som tydligen vet allt om mig ska få något sista ord.

Jag återkommer i morgon efter tävlingen om det är OK för dig. Ville bara meddela det så du inte tror att jag försvinner med svansen mellan benen..

Stå på dig, men stå inte på mig eller andra!

Natti!

/ Patrik

 
Ingen bild

David

13 april 2008 09:59

Jag är för att alla ska få tycka som de vill och ges den möjligheten. Det jag är irriterad över är att du raderade den möjligheten för spelare i hargs damlag. Så det blir på gränsen till patetiskt när du försöker vända det till att det är synd om dig som inte får tycka som du vill.

Välkommen att posta kommentarer här när du vill!

 
Ingen bild

Patrik Woss

13 april 2008 16:55

David!

Här kommer min slutkommentar i ärendet! Jag önskar dig lycka till på alla sätt och respekterar dina åsikter. Hoppas att du på något sätt ändå kan acceptera att vi tycker olika!
...

Intressant debatt...som handlar om många saker tydligen. Jäpp, jag gjorde fel som ensam valde att radera. Jag borde ha konfererat med min webmasterkollega. Det är ju inte så svårt att komma fram till. Skälet var jag vill skriva om och ha en diskussion om fotboll och inget annat. Jag tycker fortfarande att det finns så många andra tillgängliga forum att vår lekstuga kunde gott ha fått vara ifred.

Att som en del påsta att mitt agerande "hindrat damlaget i Hargs BK att delta i nyckelskramlandet" är väl att göra vår hemsida större än den är? SN hade ju till exempel en artikel på sportsidorna om detta, och jag vet att tidningen har fler läsare än den har besökare.

Det skulle till exempel aldrig falla mig in att kräva att den arge Stigtomtapojken skulle tvingas publicera våra matchannonser på sin hemsida. Jag accepterar att hans plats på nätet handlar om andra saker än fotboll.

För min del känns det här som en storm i ett badkar och genom att jag ännu en gång har förklarat min inställning så anser jag att min offentliga del i den här debatten är avslutad. Den som vill uttrycka sina åsikter ska naturligtvis fortsätta att göra det, kom bara ihåg att behandla varandra med respekt.

Till skrammelgänget slutligen; Fortsätt, kampen mot orättvisor i alla former måste fortsätta!

Hälsningar,

Patrik

 
Ingen bild

David

13 april 2008 19:50

Snygg avslutning.

Jag hoppas att debatten har fått folk att tänka till.

Fridens.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards