Alla inlägg den 1 april 2008

Av David - 1 april 2008 18:05

Igår satt jag på jobbet och dagdrömde mig bort till berättelsens världar
och funderade på främmande dagar i främmande städer. Och inte i
bemärkelsen chartrade resenärer eller backpackade nomader eller
fotograferade fotograferande turister. Mer likt en poetisk liftluffare
som rymt bekant omgivning där han, karaktären, kan avgöra vem som fisit
redan innan nån har fisit för allt är så jävla samma lika vanligt. Dagarna miljön människorna kommunikationen är som atlasböckernas schackliknande
kartsystem; Stockholm ligger i ruta A3 Paris D4 – lunch kl 12 ”god
natt” kl 23. Invanda rutor har lagt sig som fiskluktande fiskarbetares
nät över tillvaron och det är då tumme upp in i bil ut ur stad och möte
med annan värld räddar abborren.
      Jag fastnade i dagdrömmeriet och beslutade mig för att skicka ut
följande kortfattade sms till fyra personer:
”Du har precis kommit till en ny stad. Sover över hos nån
snubbe du nyss träffat. Han jobbar ikväll. Du är solo. Det är din tredje
kväll i stan – vad gör du?”
       Svaren blev såklart olika och det gav underlag till fortsatt
dagdrömmeri och till skriveriinspiration likväl som det med leende på
röda mungipor fick mig att påminnas om hur varierat härliga vänner
man har.
        SMS 1: ”Det är en svår fråga. Tror jag hade tagit det lugnt
ett tag i hemmet sedan lagom tills personen kommer hem dragit mig iväg
till en bar och beställt nått att dricka. Därifrån skicka ett sms och
fråga om han vill komma dit. Eller kanske dra ner och titta in stan
först och sen tillbaka till hemmet. Beroende på hur länge han ska
vara borta.”
        SMS 2: ”Varför skulle jag träffa en kille och sova hos?
KALLAR DU MIG BÖG!? Jag hade gått på lyxrestaurang för 12,90 kr.”
        SMS 3: ”Är det bara tredje kvällen i stan skulle jag gå ut
och låta bananskalet hjälpa mig hitta nattens äventyr”
        SMS 4: ”Jag går först och främst och äter på en restaurang i
den gamla delen av stan. Där kan man se ut över hela stan så vackert på
kvällen. Sen strosar jag lite innan jag går tillbaka. Vill inte vara
ensam sent på stadens gator.”
        Hur skulle dit SMS se ut?

David – tackar för svar

Ovido - Quiz & Flashcards