Direktlänk till inlägg 28 mars 2008

Texter

Av David - 28 mars 2008 15:30

Den senaste tiden har jag varit ledig några skönare strödagar. Måndag och onsdag var det som ströddes över mig men det räckte för att lätta upp alla andra dagar runt omkring också. Så i måndags kastade jag mig ner i soffan och sjönk in så djupt jag kunde och under en filt har jag stannat. Med trötta ögon och bok i hand, läst mig in i Mina drömmars stad av Per Anders fogelström och beundrat hur vackert han skriver. Poetiska formuleringar gör att jag då och då glömmer att det finns en Henning som jag läser om. 

     Känns bra att jag har fyra böcker till av honom på kö i bokhyllan tillsammans med Åsa Petersens Bortom Normen 2.0, Khaled Hosseinis Flyga Drake, Gustave Flauberts Madame Bovary, Cecelia Aherns PS I love you, Anton Tjechovs Körbärsträdgården och sist men störst (i volym) Robert Fisks Det stora kriget för mänskligheten. Hur ska jag hinna med den ständigt växande högen?

     Jag har märkt att jag har svårt att gå in på bokaffärer eller boksajter utan att komma ut på andra sidan med någonting läsbart i näven. Det är en svaghet jag bär på. Som Robert Fisk-boken. Hur kan man inte köpa en bok med den här baksidan:

      "Med medan vi går för att sätta oss i smutsen får jag syn på en annan kropp i ett skyttevärn, en ung man i fosterställning, hopkrupen som ett barn. Han håller redan på att bli svart av döden men har en vigselring på fingret. Jag 'är fascinerad av ringen. Den glittrar och gnistrar av fräschör och liv denna heta, gyllene morgon. Han har svart hår och är i tjugofemårsåldern... Jag ser på ringen igen. Ett arrangerat äktenskap eller giftermål av kärlek? Var kom han ifrån, detta soldatlik? Var han sunni- eller shiamuslim, kristen eller kurd? Någonstans norr om oss väcker hans fru barnen, lagar frukost, tittar på fotot av sin man på väggen, och hon vet inte att hon redan har blivit änka."

     Bara den texten på bokomslagets baksida var värd pengarna. Finns det någon bok som slår den baksidan vill jag veta det!

     Annan bra läsning att tipsa om är Lena Sundström i gårdagens aftonblad. Hon skriver alltid vasst och tänkvärt. Igår jämförde hon hur olika integrationen i sverige kan se ut beroende på varifrån man invandrar. Den var så bra att jag hade tänkt att länka till texten men hittade den inte på nätet. Om nån hittar den kan man lägga in den som en kommentar, vore uppskattat.

     Annars får man gärna tipsa mig om bra läsning och göra min växtvärkande hög ännu större.


 
 
Ingen bild

syrran i stan

29 mars 2008 00:23

jag läser också "mina drömmars stad" just nu.. svårt att få till nån läsro dessvärre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards