Direktlänk till inlägg 24 mars 2008

Kejsarens nya byxor/När karaktären krackelerar

Av David - 24 mars 2008 18:36

För mig skulle påskhelger utan problem kunna få leva oftare, mer återkommande. Ledigheten smakar som en iskall cola utomlands när svetten klibbar fast t-shirten nära bröstkorgen och varje klunk känns som en livräddande David Hasselhoff. Kan ingen högt uppsatt politiker ta på sig att anlägga en period av fyra röda dagar var tredje vecka?

    Mona Sahlin? Ali Esbati? Carl Bildt?

    Jimmy Åkesson? Nja, han har förmodligen huvudet fullt av invandrande problem och det är ungefär det enda som Sverigedemokraterna lyfter fram i deras partipolitiska agenda. Problem. Så jävla lyckligt muntert. Ur ett kognitivt beteendeterapeutiskt perspektivt är det vänligaste man kan säga att det är ohälsosamt att fylla sitt huvud sitt liv sitt jag med repeatande begravningslåtar i moll.

     Det påminner litet grann till utseendet om supportrar på idrottsläktare som skriker könsord blandat med svordomar varje gång en spelare missar en passning, samtidigt som de själva inte ens kan springa mer än 30 meter i sträck utan att lungorna kapsejsar. Jag tänker lite att de ser problemen, felpassningarna, felsatsningarna men har ingenting att bidra med själva annat än ett skanderande JÄVLA KUKHUVUD. Liknelsen faller förstås på att idrottsutövare är proffs och supportrarna på läkataren är lekmän? När det handlar om "seriösa" politiker blir det lite annorlunda när nån skriker jävla kukhuvud och sen inte har så mycket mer att komma med.

     Det är ett ständigt aktuellt problem eftersom folk uppenbarligen gillar att sitta i grupp och lyssna på just detta specifika problem problem problem. Inte bara direkta politiska effekter går att följa, som att procentsatsen för det främlingsfientliga partiet ökar, utan också indirekta konsekvenser finner man ett stenkast bort, som att det i staden där jag bor springer omkring rasister, kallade info 14, och slår sig för bröstet och då och då på andra människor.

     Senast var det en f.d elev till mig som fick höra att han var en svartskalle innan han fick sy sju stygn på sjukhuset. 

     För all del. Jag står för åsiktsfrihet och i min del av världen är meningsskiljaktigheter rikedomar och ärligt talat har jag en mindre förälskelse i Voltaires klassiska ord "Jag delar inte din åsikt men är bredd att dö för din rätt att ha den". Fast. Eller Men. I värdegrundsböcker går ofta att läsa att det inte finns någon frihet om det inte finns gränser och jag håller med trots att jag vill sudda bort förtryckande normer; men jag vill inte ersätta dem av nya. Jag vill inte ha en frihet där vissa exkluderas. Jag vill inte ha åsiktsfrihet om vissa uteslutande vill att några andra aldrig ska höras synas finnas.

     Det är en frihet som ska finnas och inte utnyttjas.

     Därför vill jag inte gömma mig bakom luddiga demokratibegrepp och se på när osäkra ungdomar förförs av utanförskapets tillhörighet gemenskap och sen tror att de kan barrikadera gator och torg med förlegade ord och uppmaningar om kamp.

     Viktig information (som egentligen sturturmässigt passar bättre tidigare men som har fått sitt kryp-in just här).

     Jag väljer medvetet att i detta inlägg skriva ur ett perspektiv med motsatsparet problem-möjlighet som centralt tema, som en snygg röd linje, och det blir givetvis på bekostnad av andra synsätt som tillsammans skulle bilda en mer fullständig bild. Trots att jag ursäktar inläggets ynkedom anser jag att det paradoxalt nog bor någonting värdefullt i dessa rader.

     Åter till huvudtexten:

     För ett år sen såg jag Jimmy Åkesson i en debatt med/mot Mona Sahlin och han kan snacka, speciellt med personer i affekt som stirrar sig blinda på att försvara varenda liten millimeter, och han vann kanske en och annan röst där och då. Men några dagar efter den uppgörelsen blev han intervjuad av nån äldre reporter (K G Bergström?) och för första gången såg jag hur smord vältalighet ersattes av tonåringarnas tongångar: ehhh. I studion pratade de om integration, det upproriska klimatet i rosengård och hur problemet låg i att "sverige har tagit emot fler invandrare än vi klarar av":

    R: Okej, vi säger att du kommer till makten. Vad vill du göra?

    J: Stoppa invandringen och inte tillåta anhörighetsinvandring och sakta men säkert skapa återvändande åtgärder för flyktingar som vill tillbaka till sina hemländer.

     R: Vi säger att det blir så, det du vill se som en realitet inträffar - att vi stoppar invandringen. Vad händer sen då menar du som kommer förbättra villkoren för de invandrare som är här?

     J: .. ehh

     R: Vad vill ni göra för alla som finns kvar i landet då? Vad är viktigt för integrationen?

     J: .. Ja, det är ju lite svårt att svara på. Men.. språkundervisning är viktigt.

     R: Vet du hur många "invandrare" det finns i Sverige?

     J: Ja, ungefär nånstans kring 2 miljonerstrecket.

     R: Hur många tror du återvänder med hjälp av era återvändande åtgärder?

     J: 10 000 per år ungefär.

     R: Det betyder att vi kommer ha 1,9 miljoner kvar här efter ett antal år. Hur vill ni i sverigedemokraterna förbättra möjligheterna i låt säg rosengård då?

      J: .. eh.

      Det är ingen exakt återgivelse för intervjun finns som en chokladig karamell i bakre huvud och jag minns bara fragment men om jag kunde återge den ordagrant hade innebörden varit tydligare glasklarare: så fort möjligheter kom på tal fanns plötsligt inget att säga. Jimmy Åkesson kunde försvara sig från argument och tala tjusigt om problem men det tycktes också vara den enda. Hur kan ett politiskt enögt parti som bara fokuserar på problem tilltala så många?

     En rasist kan kanske bara spotta och rabbla lättförvrängd statistik och prata om problem och hur dåligt det är och blir ordlös när möjligheter kommer på tal. Och om folk inte var så snabba på att lägga sig i skeden med problem skulle kanske inte en arg rörelse få växa fram så enkelt, så snabbt. Då skulle den självdö.

     Problem?

     Ja, okej, säg att du har rätt, men sen då?

       
David - oproblematisk

 
 
Patrik, Sd i Ängelholm

Patrik, Sd i Ängelholm

24 mars 2008 22:39

Långt. Osammanhängande. Delvis luddigt, delvis oseriöst (första exemplet är de 51 föreslagna röda dagar om året). Därför svårt att kommentera, annat än genom stickprov. Jag gör ett försök.

"begravningslåtar i moll."

Vi sverigedemokrater har kanske en mer negativ bild av framtiden än andra politiker, som väljer att stoppa huvudet i sanden när känsliga problem kommer på tapeten. Jag tror dock att insikt är det som ger lycka - inte att göra som strutsen. Det underlättar ibland även om man kan lägga politiken åt sidan och glädjas åt vardagen.

Det är både osmakligt och okunnigt att koppla samman Sverigedemokraterna med Info 14. Du rör ihop en demokratisk folkrörelse med en rasistisk våldsgrupp. Sambandet du påstår dig se mellan vårt partis framgångar och överfall på mörkhåriga är trams. Lasermannen skulle knäppt Jimmie Åkesson och många andra sverigedemokrater om han fått chansen. Var sjätte sd'are har invandrarbakgrund (något mer än sossarna). Inte skulle någon i våra nordiska grannländer komma på tanken att koppla rasistiska våldsbrott till t.ex Fremskrittspartiets eller Dansk Folkepartis framgångar. Dessutom är Sverigedemokraterna inte särskilt starka hos dig, med endast 1,9% av rösterna i Nyköping. Jämför med 22,3% i Landskrona. Info14 och liknande grupper ser vi inte mycket av i Skåne, medan ni norröver verkar ha en del problem med dem.

Jag tvivlar på att du återgivit K-G Bergströms intervju med Jimmie (observera stavningen) Åkesson särskilt korrekt. Normalt ger han raka besked på svårare frågor än så. Att vi inte skulle ha svar på den sortens frågor är nonsens, givet av vad som står i våra princip- och handlingsprogram. Det finns dock en skillnad mellan Sd och riksdagspartierna, och det är att vi hittills aldrig haft chansen att arbeta som de. Vi har ännu aldrig varit i riksdagen. Vi har ännu aldrig arbetat i utskott och i beredningar med frågor för riket som helhet. Vi har ännu aldrig haft råd att ha hela staber anställda av folk som kunnat arbeta avlönat med att ta fram vår politik.

Problemet med massinvandringen existerar oavsett om Sd finns eller inte. Det är ungefär lika lätt att avfärda någon som "rasist" som att sticka huvudet i sanden inför verkliga och tilltagande samhällsproblem.

http://patrik-i-politiken.blogspot.com

 
Ingen bild

David

25 mars 2008 18:43

Jag ska fatta mig kort.
1) Visste inte att det fanns en mall för hur man ska skriva bloggar. Men jag antar att ett typsnitt är återgående hos sverigedemokrater.
2) Problem finns. Men se alla infallsvinklar. Frågan kvarstår fortfarande: vad vill ni göra för att förbättra integrationen?
3) Kopplingen mellan sd och info 14 var ej av politisk natur utan av mer allmän främlingsfientlig karaktär. Jag undrar dock: majoriteten av info 14 röstar nog inte på kd.
4)Ni saknar budget, erfarenhet o s v av riksdagsarbete men er ambition är ju att ta er in där och då måste ni väl ha tankar om hur vissa frågor bör bedrivas. Det räcker ju knappast med fokus på ett problem.

 
Patrik, Sd i Ängelholm

Patrik, Sd i Ängelholm

25 mars 2008 21:05

Tappade precis det jag skrivit p.g.a ett sidfel, så nu blir det mkt kort.

1. Finns ej mall, nej.

2. Inget hindrar olika infallsvinklar. Sd talar inte om integration utan om assimilering. Vill du veta vad vi vill göra för att förbättra den, så läs våra program. Meningslöst att jag rabblar det här.

3. Begrepp som "främlingsfientlig" är urvattnade, vilket visas av hur du rör ihop allt från våldsam nazism till ifrågasättande av en extremt generös invandringspolitik. Info14-folk, i den de röstar (de hatar demokrati), väljer förmodligen NSF som fick fler röster i valet -06 än det finns aktiva nazister. De väljer i alla fall inte Sd, som i deras ögon är liberala landsförrädare.

4. Läs våra program och återkom om du fortfarande anser att vi är ett enfrågeparti.

http://patrik-i-politiken.blogspot.com

 
Ingen bild

David

26 mars 2008 07:05

2) ett sådant synsätt är ju onekligen endimensionellt och koncentrerar sig endast på en del av helheten. Hur var det du skrev om strutsar? Gör du/ni likadant i relationer med kompisar och kärlekar? Den andra parten får rätta sig fullständigt efter dig/er. Fast antar att det är enklast att lasta över allt på en grupp människor och sen luta sig tillbaka och ruska på huvudet.

3) Att du tycker att begreppet främlingsfientligt är urvattnat vittnar ju ytterligare om hur lätt det är att blunda för verkligt existerande problem. Kanske att jag kategoriserar allt ifrån småpojkar till sd-politiker som rasister, men det borde ju nyansera upp bilden för dig eftersom det är så ni väljer att se på invandrare.

 
Patrik, Sd i Ängelholm

Patrik, Sd i Ängelholm

27 mars 2008 19:48

Ang 2. Assimilering och integration är 2 ord som egentligen har rätt mycket gemensamt. Skillnaderna beror mest på vad de laddas med. De svenska riksdagspartiernas (och sannolikt din) syn på integration, som fråntar invandrarna ansvaret att anpassa sig efter svenska förhållanden, liknar t.ex inte den danska tolkningen av integration, som har mer gemensamt med Sverigedemokraternas assimileringssyn.

Den svenska synen på integration är oförenlig med verkligheten. Redan det faktum att invandrare måste lära sig svenska medan vi svenskar inte behöver lära oss deras språk, visar ju att assimilering är ett måste. Integration hade ju inneburit att vi skulle lära oss lika mycket av varandras språk, men så fungerar ju inte verkligheten, utan där gäller anpassning efter landet man invandrar till. Det är de som anpassat sig bäst som lyckats bäst och fungerar bäst i det svenska samhället. Det handlar om språket men även mycket annat i sättet att vara och verka som en naturlig del av det svenska samhället. Fråga 60- och 70-talets europeiska arbetskraftsinvandrare, som i regel assimilerats mycket bra i det svenska samhället.

Kompisar och kärlekar invandrar inte till mig. Vi talar dessutom redan varandras språk och delar redan en gemensam syn. Men din jämförelse syftade väl just bara till att vara korkad?

Ang. 3. Jag förklarade varför jag anser att begreppet "främlingsfientlig" är urvattnat, men det kommenterar du minsann inte. Lättare då att skriva mig på näsan om vilken kollektiv syn du anser att jag har på invandrare - inte p.g.a någon individuell bedömning, utan enbart p.g.a min politiska hemvist. Du borde kanske sopa framför egen dörr innan du nästa gång anklagar någon annan för att ha fördomar?

http://patrik-i-politiken.blogspot.com

 
Ingen bild

david

28 mars 2008 14:49

Det känns tragikomiskt att argumentera med någon som uppvisar sådana brister i sitt politiska kunnande i frågan. Enkelt för att du blåser upp bubblor hela tiden och svårt för att du verkligen lever upp till det jag ursprungligen skrev om: det fattas så mycket i din världsbild.

Men ett sista svar kostar jag mig på.

Assimilering och integration har ungefär lika mycket gemensamt som du påstår att sd och info 14 har. Inte mycket alltså. Med min syn på integration fråntar jag ingeting till skillnad från dig som t.ex pratar om hur invandrare ska lära sig det svenska språket men har missat det mest basala - att för att lära sig ett språk måste det finnas förutsättningar, ett bemötande. Det kan också vara värt att lägga lite krut på. Vilket uppenbarligen är ett område som sträcker sig utanför din avskalade världsbild. Så det är med ett lätt leende på läpparna jag läser det du skrev om den "lyckade assimileringen" på 60- och 70- talet av arbetskraftinvandrare.. förstår du inte skillnaden i förutsättningar ska du nog inte syssla med politik och om du är medveten om det kan man ju fråga sig hur du kan använda dig av ett sådant ihåligt argument.

Kompisar och kärlekar invandrar inte men det handlar om möten med människor. Där två deltar. Om du nu missat det. Inte en.

Slutligen finner jag det särskilt underhållande att du upprörs över min fördomsfullhet. Det kanske inte var tydligt men jag var retorisk i pedagogiskt syfte för att illustrera hur ni själva gör. Och du nappade betet. Inte helt kul att bli kategoriserad tillsammans med såna du vill "ta avstånd" ifrån?

 
Ingen bild

syster sara

29 mars 2008 00:28

intressant med mothugg, det ger liv i bloggläsandet. :-)

 
Patrik, Sd i Ängelholm

Patrik, Sd i Ängelholm

29 mars 2008 14:57

Tog dina argument slut?

Istället för att bemöta mig i sak, vilket jag - om jag ska vara snäll - åtminstone såg ansatser till tidigare, så hemfaller du i ditt senaste inlägg helt till härskartaktik, översitteri och ifrågasättande av mitt politiska kunnande. Larvigt. Men det är din blogg och du som spiller tid på att göra bort dig.

Goodbajs

http://patrik-i-politiken.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards