Direktlänk till inlägg 17 mars 2008

Minns ringarna

Av David - 17 mars 2008 18:01

Det står en medelålders kvinna i fiskemördarmundering på ett osynligt
moln och kastar snöflingor på mitt fönster. Vilken attityd; uppkäftighet
med undertoner av klimatrevolt. Jag föreställer mig att hon ser precis
ut som bantningspillrande missbrukarmamman i starka filmen requim for a
dream med ännu starkare slutscener med hög igenkänningsfaktor ifrån den
vikarierande världen jag ibland besöker i form av vårdare. En ensam
bantande hårfärgande morsa på jakt efter lite av det som en gång var,
vad som helst; lite av ungdomen skönheten kärleken vänskapen
mödraskapet. Fast hon snökastaren är starkare än filmkaraktären.
Modigare.
      Vad är mod?
      Det var titeln på en uppsats för en gymnasieklass. En kille skrev
”det här” mitt på randiga pappret och lämnade in efter 3 minuter.
Han fick MVG.

      Hon på molnen skulle ha skrivit ”det här” och sen gått på
rasten där vinden fläktade lagom skönt i ansiktet medan 28 andra satt
kvar i sal med tankar grävandes djupt i kunskapsbanken och trodde att
hon tyckte uppgiften var för svår.
       Det måste ju krävas mod om man mular våren med snö.
       I filmen jagar hon det gamla i det nya men misslyckas och minnen
är mer knark än knark och nostalgi som ger prov på att det går att
hitta det gamla i det nya:
       Innan snön föll var det helg och återträff med min gamla låg- och
mellanstadieklass och kusin och jag gick i samma klass och vi tycker om
att prata med varandra. Mest om film. Lite om annat också. Vi satt hos
kompis innan middag, innan klasskamratsträffar och pratade om minnen som bygger på vår längtande längtan efter oslagbara barndomar.
      Kusin mindes hur hans yngre upplaga tyckte om speciell flicka. Så
han ringde runt till sina tjejvänner för att de skulle umgås med den
flickan och sen skulle alla umgås och sen skulle omtyckta flickan tycka
om honom och sen skulle livet levas lyckligt av omtyckare.
       Han fick efter rundringningar och påringningar en eller två
tjejkompisar att umgås med henne och honom och det var kul ett tag men
sedan hände annat. Kanske att mopeder kom in i bilden. Jag vet inte
exakta vad som hände. Så. Låt stå: Annat. Ordet är innebördslöst tomt
eller kanske hellre överlastat överfullt med det ofattbart diffusa i
dess vida inklusion av vad som helst förutom det specifika umgänget med
den specifika flickan.
       Kusin åkte iväg på sin moped och flicka blev kvar. Med två nya
vänner. Och 13 år senare är bestående vänskap levande aktuell.
       Med sin berättelse ville kusin visa det stora i det lilla, hur
små händelser får tjockaste konsekvenserna. Många effekter av ens sätt
att vara eller t o m tänka märker man aldrig av trots att allting vi gör
blir en ring som blir ringar på vattenytor och det är en märklig
upplevelse när man ser sin 13-åriga ring fungera som ett vänskapsband
runt tre människor.
       När jag gick på lågstadiet tvingade en i mitt tycke sträng
fröken mig att äta upp korvstroganoff med ris som hon hade geggat
ihop som en lerklump på tallriken om jag ville gå ut och spela bandy
fotboll kula. Efter det kunde jag inte äta ”hopblandad” mat på tio
år.
        Hur ser nån av alla era ringar ut?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 april 2009 18:03

Hej. Igen.   Jag dammar nu officiellt av mina skrivfingrar och aktiverar dem genom lite knappande på bokstäver. Kanske landar det i en vettig begriplig helhet eller så vimsar jag runt i några meningar och lämnar frågetecken i eder bakre huvudregion. ...

Av David - 20 oktober 2008 15:46

Jag var på Thomas Dilevas föreställning "Låt kärleken växa" i fredags. Det var en härlig upplevelse. Ingen är som han, alla är som han. Han sjöng vackraste sånger om mirakel som min sambo alltid gråter när hon hör och han sjöng med len röst. Han sade...

Av David - 14 oktober 2008 17:49

Det är väl nånstans okej att damma av tangentbordets hela alfabete när begäret andas allt högre och högre, flåsigare och flåsigare, ungefär som en telefonsexförsäljande dominatrix - om det nu finns sådana - med en undergiven övergiven kund på väg mot...

Av David - 13 juni 2008 10:12

    Det får vara bra nu.

Av David - 5 juni 2008 16:17

Kommer inte ihåg exakt när det stod i tidningarna, troligtvis var det förra veckan, jag vet bara att jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det då men att tänka tankar är inte detsamma som att förverkliga dem.      Varför jag inte minns med...

Ovido - Quiz & Flashcards